Vägarbete = moment 22

Ett av kraven för att kunna utföra vägarbete är att det är sommar och varmt. När det är sommar och varmt åker genomsnittssvensken på bilsemester, lång eller kort, svensken ska ut och köra bil, så enkelt är det! Det är mycket förståeligt med tanke på den mörka vinterdvala vi här i Norden omsluts av flera månader om året. När sommaren kommer med sitt ljus, sin värme, sin campinghysteri, sin mygg, sin direkta uppmaning att grilla och sin vilken-dag-i-veckan-som-helst-fylla, SKA vi ut och åka för att roa oss. Samtliga med en hjärna inser att det är som gjort för konflikter... Vägarbete och svenska (och för all del utländska, mest tyska) bilister är ingen gladlynt kombination. Det sägs ju att svensken är en jävel på att köa och det utan att klaga. Att tränga sig före är en kulturell synd som bestraffas med onda ögat, mutter och ett myndigt "men hörredu!". Men kanske är det en sak att stilla köa till bankomaten, till kassan på Konsum dagen före midsommar, till den lokala danslokalen och en helt annan att befinna sig i bilkö på väg till Pite havsbad? Sällan har väl den vanligtvis så timide svensken uppvisat så kort tålamod som i en bilkö! Frustrerat undrar förarna varför vägverket absolut måste förvandla Europaväg 20 till en åker, alternativt en väg med kvaliteten hos en illa åtgången kostig. Logiken som borde förklara arbetet har liksom förträngts och svordomarna tilltar. Jag menar, om marken är frusen, ibland ända ner till 1 meters djup, och dessutom täckt av is och snö, så säger det väl att vägarbete är omöjligt? Kan man tycka. Men på vinterhalvåret åker svensken inte bil i onödan. Till jobbet, till dagis, till affären och till svärmor på söndagsmiddag. Handlar det om semester åker svensken flygplan.
Ingen har hittills sett ett vägarbete på det området...


Kommentarer

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0