Cirkelkomposition

Jag har en vän som har försett mig med en bok. Det är sådant som hon gör ibland. Jag har läst boken och jag har tänkt. Texten gav upphov till rebelliska och smått vilda tankar kring fenomenet cirkelkomposition. Inom litteraturen är det ett beprövat grepp, såväl i lyrik som i prosa. Det erbjuder läsaren en trygghet. När cirkeln är sluten är läsaren tryggt återförd till inledningen, platsen där allt startade. Cirkelkompositionen gestaltar ett slutet kretslopp där inte sällan den sista meningen mynnar ut i ett avbrutet inledande av den första meningen. En sådan resa uppfyller med glans alla föreskrivna säkerhetsregler och ingen kommer till skada.
Men...ingen lär sig heller något...


Cirkelkomposition är fullt överförbar på livet och dess grundläggande byggstenar, så som kultur och religion. Livet självt är en övergripande cirkel; först existerar man inte, därefter föds man. Sedan lever man och så småningom dör man. Då är man tillbaka på ruta ett; man har åter upphört att existera. En prydlig cirkel. Klockan är en cirkel och dagens människa har strikt inrutat sin vardag efter klockans betingelser. Religioner talar om gudars och frälsarens återkomster, även det ett cirkulärt tänkande, en rund tro. Kulturen i vårt land har fostrat oss att åka på jobbet på måndag morgon, att utföra våra uppgifter, åka hem och leva i ett familjeliv som syftar till reproducering för att föra cirkelarvet vidare. På tisdag morgon återupprepas beteendet. Och så vidare. Det är väldigt tryggt med cirklar!


Jag har en annan vän. Hon ramlade ur sina cirklar i våras. Tryggheten övergav henne och hon tvingades falla långt för att finna en ny väg. Det hon har gjort överträffar det vi andra fegisar aldrig gör; hon har gått vilse, hon har brutit ny mark och lärt sig oändligt mycket! Om både sig själv och om världen Om livet. Så länge man färdas i en cirkel är man inte på väg i någon riktning, man är på något vis förhindrad att utvecklas. Min vän skådar nu en helt ny och gryende horisont och hon har ingen aning om vad som väntar när dagen gryr. Hennes mod beundrar jag!


Att gå i cirkel kan göra en yr och tillslut illamående. Jag vill bli stark och modig nog att gå rakt fram, mot det som utvecklar mig och som ger mig en möjlighet att förverkliga mig själv som det bästa jag kan bli!


Kommentarer
Postat av: Å

Mycket tänkvärt, men du, jag har lärt mig att vill du gå framåt gå i cirkel?

2008-09-10 @ 19:33:32
Postat av: Den Ofrivilliga Bloggaren

Det här är en blogg, inte nåt jävla studieförbund!!

2008-09-10 @ 22:22:42
Postat av: Sissa

Min kloka underbara vän.. Jag älskar dig. Kram Sissa

2008-09-11 @ 10:10:24

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0