Global arkitektur

Det pågår ett globalt upprop för att rädda miljön, säkra planetens fortsatta existens. Moder jord är sjuk och mänskligheten uppmanas att kurera henne. Nya avgifter, regler, lagar och priser ska fungera som medicin. Men är inte detta att börja i fel ände? Det är svårt att bygga taket på ett hus först... Runt omkring mig mår människor dåligt. Trasiga själar, stress, ouppnåeliga krav, sjunkande ekonomi, ökat drogmissbruk, våld och depressioner. Hur ska människor orka hjälpa planeten att tillfriskna om de själva inte mår bra? Kommuner och landsting satsar hårt på nya hälsoprogram och betald friskvård på arbetstid. Men varför leder inte dessa stora rubriker och klappar på egna axlar till någon märkbar förändring? Varför förbättras inte den allmänna själahälsan så mycket så vi orkar ta hand om planeten vi lever på? Välfärd är ett urholkat begrepp och utan dess ursprungliga innebörd förloras orken till förändring. Hot har sällan fungerat som tillfrisknande åtgärd...


Kommentarer
Postat av: Lars



Ella, Monika och jag nickar och håller med.



kram

2008-09-10 @ 15:18:42
URL: http://hvadan.blogspot.com
Postat av: Sissa

En vän som du skulle alla ha. Som lättar mitt hjärta när det är tungt. Puss

2008-09-11 @ 10:13:48

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0