Om livet vore träslöjd...

...skulle jag kalla Emil i Lönneberga för mästare. Jag tänkte mig livet som en från början obearbetad träbit. Tiden under vilken vi människor lever och utvecklas är en morakniv. Eggens skärpa skiftar beroende på om vi möter framgång eller tillbringar en tid av livet i uppförsbacke med en kallsinnig motvind. En vass egg utför snabba kirurgisk snitt där kanterna är jämna. En vass kniv skulpterar ett gott resultat. Så finns det ju knivar som lämnats ute i regnet där de rostat... dessa knivar är slöa och karvar ojämnt och fult. De framkallar infektion och lidande. De snidar smärtsamt misslyckande.  


Emil är en sann livskonstnär! I svåra stunder av förföljelse och utsatthet täljde han former av livet. I oformade trästycken såg Emil liv som andra misslyckades att se och uppfatta. Med ett gott hjärta och en obändig vilja att utforska livets alla avdelningar, fann han kunskap om det allra enklaste i livet, det som verkligen spelar roll när skymningen faller. Emil trotsade ett patriarkat med kort stubin och han snidade sin väg till sinnesro och mod. Som en tillförlitlig mästare med en omsorgsfullt vårdad morakniv utformade han sitt eget liv, en förebild för andra att ta efter.




Kommentarer
Postat av: Monika

Min vän,som tyvärr inte finns med oss längre, satte sig ibland framför en vit vägg. Där satt han och tänkte på ingenting - tömde hjärnan!

I vår stressade värld behöver alla finna sitt sätt att göra det!!

Tack för dina insiktsfulla inlägg på din blogg!!

2008-09-30 @ 19:06:20
Postat av: Den Ofrivilliga Bloggaren

Tacka mig inte, ty jag är endast en reflexion av dina egna tolkningar av dina tysta tankar. Tacka dig själv i stället, för att du tänkte och kände som du gjorde.

2008-10-02 @ 12:34:35

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0