Den gudomliga komedin...

En stor skräck jag har... är att tvingas gå på guidad tur i min egen hjärna...

Jag menar... kopplingen till Dante och hans Den gudomliga komedin  är inte så förfärligt långt borta, ej heller så felaktig...


Först leds man in i Den mörka skogen, det är som ett zoo och djuren är vilda djur. Det är fint med vilda djur. So far - so good liksom. Porten till helvetet skymtar bland träden och nu jävlar är det bäst att hålla i sig!!


Som sig bör så innehåller all storslagen arkitektur en Förgård, en vestibul innehållande likgiltighet. Här är djuren inte fullt så vänliga och det börjar gå upp för besökaren att det var ett misstag att följa med på denna rundvandring.. Inte blir det direkt bättre av att floden Acherons färjkarl svarar på tilltalet Karon...


På andra sidan båtturen möts man av ett ställe som heter Limbo. Här filosoferar jag över religion och annat smått och gott, som idé- och sinnevärldar.


Därefter når turen liksom in i själva hellskotta. Andra kretsen heter det enligt Dante. Det blåser konstant storm här och inte är det lätt att behålla kläderna på kroppen! Syndigt värre! Usch och fy! Vi skyndar genast vidare!


Rakt in i Tredje kretsen där det inte städats på mycket länge. Dessutom regnar det ordentligt och längst där borta står en synnerligen ful hund och blänger, så vi stannar inte länge


Så når vi den Fjärde kretsen (mönstret är tydligt nu va?) på denna smärtans sluttning. Här råder konflikt och den gör ont. Det idrottas en hel del också och stenrullning mot motståndarna är en populär aktivitet.


Vidare i den Femte kretsen hamnar vi i ett stinkande träsk som härbärgerar ilskan. Åskan dundrar och allehanda mystiska och farliga karaktärer smyger förbi.. vi fortsätter genast!


Vi rusar mot den Sjätte kretsen och nu kan vi äntligen ta en fikapaus! Vi skulle kunna säga att vi nu befinner oss i huvudstaden och här ruvar synden och den behandlas av samvetet med brinnande järn. (ytterst plågsam variant av KBT...) Straffet kan också bestå i att se alla delomgångar av Melodifestivalen...


I Sjunde kretsen är vi på studiebesök på rikets anstalt för dumheter och misstag. Här behandlas allt elakt som gjorts och tänkts. Synnerligen otrevligt ställe, ett riktigt skumt kvarter. Inget lämpligt ställe för barn...


Åttonde kretsen är helt vriden! Här går tiden baklänges och här pågår ett pokerparti som kan kosta skjortan! Gå inte för nära!


I den Nionde kretsen är det kyligt...här straffar jag mig själv för de svek jag utfört. Självaste Satan brukar hänga här...Han polar med Brutus och Cassius också, jag brukar hålla mig väldigt långt härifrån nu för tiden! Ni förstår varför va?


Vi kastar oss genast ut till det civiliserade jordelivet och efter denna resa klagar vi inte på dåligt skottade vägar om vintern! Bagatell i jämförelse...






Kommentarer

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0