Quinctilius Varus, ge mig tillbaka mina legioner!

Vad hade hänt om inte slaget i Teutoburgerskogen hade ägt rum? Hur hade Europa sett ut om inte den germanske härföraren Arminius hade genomfört sitt blodiga bakhåll och utplånat tre legioner bestående av 30 000 romerska soldater? Slaget år 9 e. Kr. satte ett brutalt stopp för Roms expansion vilket lämnade landet väster om Rehn att utvecklas utan inflytande från kejsardömet Rom. Vad jag genom flyktiga men innehållsrika studier kunnat lära mig, är att romarna gjorde det klassiska och fatala misstaget att underskatta de germanska stammarna och deras kultur, civilisation, politiska struktur och skicklighet inom krigsföringens konst. Underskattning av motståndare tycks vara ett vanligt förekommande missgrepp i mänsklighetens historia...


Tänk, Rom var på sin absoluta höjd bara timmar innan intåget i Teutoburgerskogen... När slaget var över, var likaså framgångssagan tillända. Den provinsiala expansionen var avbruten och aldrig skulle den återfå sin kraft. Kejsar Augustus fick se sitt imperium stagnera. Makt förblindar och underskattning tillintetgör giriga intentioner. Självklart utsåg Kejsar Augustus en syndabock för förlusten, Quinctilius Varis fick bära skammens hundhuvud.


Hur kommer det sig att det i nederlagets sveda är så lätt att skylla ifrån sig...? Är människan verkligen så ynklig? Jag studerar historia för att lära mig, jag studerar historia för att i tid kunna se faror och träna mig i att inte underskatta någon eller något. Livet är ett enda långt lärande, livet är gott!


Kommentarer

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0