Det förbannade arvet efter Gustav Vasa!!

Idag har jag fått en föreläsning om att det är en ärofull och kompromisslös svensk tradition att åka skidor. Detta oavsett om man vill eller icke. Alla barn ska med andra ord följa efter den skäggprydde man som stakade ut det 8 mil långa skidspåret genom mellersta delen av konungariket Sverige. Hur länge ska vi bära denna arvsynd? Och är det skillnad på kraven som ställs? Jag menar, barn som avlas och föds i södra delen av landet kan ju omöjligt uppfylla dessa krav under raden av snölösa vintrar? Ska de tvingas åka rullskidor då!?!

 

Det finns många svenska sedvänjor… Ska man uppfylla alla dem så kommer befolkningen att agera som mentalt klonade komponenter. En tradition är till exempel att under högtider supa skallen i småbitar… Ska vi tvinga barnen till det också…? En annan nedärvd sed är att vara avundsjuk och lagom. Är det verkligen något vi vill överföra på nästa generation?

 

Morgonens föreläsning var av den tjurskalliga och trångsynta sorten och moralkakorna ven genom luften. Jag kan för mitt liv inte förstå hur upprepat tvång gör en människa bättre, eller får den pressade att tycka om det den tvingas till att göra…

Det är ett övergrepp…


Kommentarer
Postat av: Jessica

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

2010-03-16 @ 09:58:43
Postat av: Karin

Ja, det var ju precis det jag menade! Tur att någon kan få det på pränt, lugnt och sakligt....

2010-03-16 @ 10:37:07

Vad heter du då?
Kom ihåg mig?

Hur kan jag nå dig?


URL/Bloggadress:


Och vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0